måndag 7 september 2015

Musikworkshop



Under dagen som gått har vi fått diverse teoretisk baskunskap om musik och rytm, samt provat på och inspirerats av olika musikövningar av Karin Lindahl /1/. Vi har fått lära oss skillnaden mellan puls, rytm och takt som musikaliska begrepp. Karin förklarar begreppen genom liknelser. Pulsen beskrivs som ett hus, takten som husets olika rum och rytmen som rummens möbler. Det framgår tydligt i Karins beskrivning att pulsen är bestående i en melodi. I varje takt ryms sedan lika många pulsslag och rytmen är en sammansättning av melodins notvärden.
Rytmikmetoden som innebär att lära och upptäcka musik genom hela kroppen och alla sinnen, faller sig oftast naturligt för barn. Som pedagog bör man inte vara ”rädd” för att jobba med noter redan i förskolan. Genom rörelse och lek får barnen en grundförståelse för musikens uppbyggnad, vilket kan stödja senare musikutveckling hos barnen.
      Enligt mig är planeringsarbetet för musikdelen i förskolan för outvecklad. Jag anser att musiken är en del av vårt uppdrag som förskollärares som gärna tas för given. Under dagen har jag förstått att varje sångsamling faktiskt har ett värde. Att ständigt använda sig av samma sångkort i samlingar utan att variera sig kan verkligen vara en fälla. Det kan vara en trygghet för såväl pedagogen som för barnen, men det är också viktigt att vi låter oss upptäcka musiken tillsammans genom bland annat variation och öppenhet för nya vägar att utforska musik och rytm.
Enligt Fihn /2/ bör en förskoleverksamhet vara inbjudande till handling och mening för alla barn. Detta innebär att det skall arrangeras för lärande där mening skapas. Som förskollärare kan det vara en fördel att luta sig mot den tredje pedagogen, miljön, för att sätta igång en meningsfull handling och åskådliggöra denna.
      Under dagen har jag inspirerats av hur ett enkelt instrument, så som ett ägg (maracas) kan användas för att upptäcka puls och takt på ett lustfyllt sätt. Genom en så enkel rekvisita och genom att använda sig av det befintliga rummet och varandras förmågor skapas en lättsam stämning. Även tonboxar i pentatonisk skala är ett instrument som jag kommer använda mig utav i min yrkesroll.
Under eftermiddagen presenterades även redskap i form av gymnastikband och sjalar. Genom att använda dessa material behöver inte något barn känna sig åskådliggjord. Att dansa med en sjal i luften kan upplevas som någonting att gömma sig bakom, vilket kan vara en trygghet för barn såväl som för vuxna.
I läroplanen för förskolan (rev 2010, s.10) står det tydligt att musik ska finnas i förskolan:

"Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin skapande förmåga och sin förmåga att förmedla upplevelser, tankar och erfarenheter i många uttrycksformer som lek, bild, rörelse, sång och musik,dans och drama"
Dagen har bjudit på mycket inspiration och många nya idéer. Nedan följer några av dagens bilder och en video.




                                 I denna video utforskar vi musikens spänning genom en lek
                                      som utgår ifrån att försöka känna igen olika ljud.






1. Lindahl, Karin Musikworkshop 2015-09-07 Campus Varberg 2. Fihn, Gunilla Medierat lärande, estetik och pedagogisk mångfald 2015-09-03 Campus Varberg

Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket

Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar