Trots att min inställning till textil i förskolan och förskoleklassen har förändrats sedan min egen skolstart så öppnades ändå mina ögon på nytt under denna dag. De flesta av oss kanske inte lagar våra egna kläder lika flitigt idag som förr i tiden (även om det verkligen bör diskuteras varför!), men tänk så mycket kunskap ett barn tillägnar sig genom att skapa i textil. Katrin Berg (1) som höll i workshopen påpekade vilken matematisk kunskap som barn kunde tillägna sig genom att arbeta med textiltryck och broderi. Det handlar om att se matematiken och poängtera lärandet genom skapandet för barnet.
Även Ordell (2010 s. 30) belyser hur barn kan tillägna sig matematiska begrepp genom skapande i textil. Även problemlösning och kreativitet stimuleras genom barnens skapande.
När vi har arbetat med tyger, tryck och broderi under dagen har jag använt mig utav diverse matematiska begrepp, uttryck och konstateranden. Jag har också tränat min finmotorik, problemlösningsförmåga och koncentrationsförmåga.
Så, vad är det egentligen jag har hållit på med hela dagen som jag påstår har stimulerat alla dessa viktiga färdigheter? Jo, jag har använt mig utav olika tekniker för att skapa mönster på en tygbit.
Jag började med att tejpa kors och tvärs med maskeringstejp över en vit tygbit.
Sedan använde jag en svamproller för att färga tyget. Jag valde orange/röd eftersom det snart är höst.
När färgen hade torkat en aning drog jag bort maskeringstejpen och klippte ut schabloner av gamla plastfickor. Schablonerna föreställer olika djurspår.
Jag ville testa lite olika metoder och därför skar jag ut två olika stora stämplar av en potatis.
Efter att jag var klar med den första tygbiten gjorde jag en till med samma metod. Här jobbade jag dock mer med att försöka skapa nyanser i färgen.
Efter lunchen började jag brodera i en vit tygbit. Broderi är pilligt, finmotoriskt utmanande och tålamodskrävande.
Jag broderade ett träd men mitt mål var att testa så många olika typer av stygn som möjligt. Jag provade långa och korta stygn, samt glesa och tajta.
Vad har jag lärt mig idag?
Idag har jag lärt mig uppskatta textil och det kunskap och lärandemöjligheter textil kan erbjuda.Jag kommer definitivt försöka införa mer av detta ämne i förskolan när jag börjar jobba i en verksamhet!
Den första metoden jag använde mig av, att använda maskeringstejp för att skapa mönster, kommer jag ta med mig till förskolan. Det är en enkel metod som även de minsta kan vara med och skapa. När tyget är målat och man drar bort maskeringstejpen skapas dessutom ett ypperligt tillfälle för diskussion om mönster, färg och form med barnen.
Metoden att använda sig utav en potatis som stämpel kommer jag nog dessvärre inte ta med mig till förskolan eller förskoleklassen. Det innebär för många risker att låta barnen skära ut en symbol i en potatis. Jag tror även att det kommer vara för tidskrävande för en pedagog att skära ut alla potatisstämplar för barnen. istället kan man använda sig av redan befintliga material som skapar mönster. Bara fantasin sätter gränser för vad i omgivningen som kan skapa ett häftigt mönster. Därmed vill jag slopa alla "färdiga" stämplar som går att köpa i hobbyaffärer. Att låta barnen skapa abstrakt konst av återbrukat material kommer man långt på!
Det jag framförallt lärt mig under dagen är att textil i förskolan har så mycket mer att erbjuda än hoplimmade röda tygbitar i julpysslet!
Den första metoden jag använde mig av, att använda maskeringstejp för att skapa mönster, kommer jag ta med mig till förskolan. Det är en enkel metod som även de minsta kan vara med och skapa. När tyget är målat och man drar bort maskeringstejpen skapas dessutom ett ypperligt tillfälle för diskussion om mönster, färg och form med barnen.
Metoden att använda sig utav en potatis som stämpel kommer jag nog dessvärre inte ta med mig till förskolan eller förskoleklassen. Det innebär för många risker att låta barnen skära ut en symbol i en potatis. Jag tror även att det kommer vara för tidskrävande för en pedagog att skära ut alla potatisstämplar för barnen. istället kan man använda sig av redan befintliga material som skapar mönster. Bara fantasin sätter gränser för vad i omgivningen som kan skapa ett häftigt mönster. Därmed vill jag slopa alla "färdiga" stämplar som går att köpa i hobbyaffärer. Att låta barnen skapa abstrakt konst av återbrukat material kommer man långt på!
Det jag framförallt lärt mig under dagen är att textil i förskolan har så mycket mer att erbjuda än hoplimmade röda tygbitar i julpysslet!
Kurskriterier:
Självkritiskt reflektera och problematisera kring ditt eget pedagogiska förhållningssätt
relaterat till de erfarenheter du fått under utbildningen.
Referenser
Berg, Katrin Textiltryck och broderi workshop 2015-09-14 Campus Varberg
Björkdahl Ordell, Susanne, Eldholm, Gerd & Hagstrand-Velicu, Kerstin (2010). Lär genom textil: en handbok i att använda textil som pedagogiskt redskap för barns lärande. 1. uppl. [Mölnlycke: Susanne Björkdahl Ordell]
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar