torsdag 8 oktober 2015

Besök från Navet

Idag har vi träffat Anna Gunnarsson (1) som jobbar som utvecklingspedagog på Navet i Borås. Under dagen togs många, skilda ämnesområden upp för diskussion. Vi fick bland annat en uppgift som gick ut på att skriva ner nyckelord till begreppen Nyfikenhet och Kreativitet.
       Därefter fick vi gå runt i rummet och fylla på andra gruppers nyckelord till samma begrepp.

Denna övning gav mig en stunds eftertanke till vad stora och centrala begrepp som Nyfikenhet och Kreativitet faktiskt innebär. Begreppen i sig är tolkningsbara och pekar inte på något specifikt. Som pedagog vill jag att dessa båda begrepp är centrala och genomsyrar hela min verksamhet, varför? Jo, för att genom nyfikenhet och kreativitet sker lärande! Nyfikenhet och kreativitet är enligt mig de grundligaste byggstenarna i såväl estetiska lärprocesser som alla andra lärprocesser.
       Det som framgick i vår nästa övning skrämde mig dock. Trots att mål för kreativitet och nyfikenhet finns tydligt dokumenterat i såväl läroplan som andra styrdokument, så är klassens erfarenhet av förskoleverksamheters brister inom detta område omtumlande. En lista noterades av vår syn på vad som saknas inom området i förskolan:
  • Barns inflytande 
  • Kreativitet 
  • Aktiva pedagoger 
  • Flexibilitet 
  • Sinnesupplevelser 
  • Experiment 
  • Nytt material 
  • "Att tänka utanför boxen"
  • Frihet 
  • Engagemang 
  • Spänning 
  • Öppet sinne 
  • Spontanitet 
Även forskning styrker enligt Anna Gunnarsson det faktum att det finns brister inom området i förskola och skola. Teknik och experiment visar enligt mätningar vara en stor brist på grund av att pedagogers grundtrygghet i ämnena inte är tillräcklig. Osäkerhet hos pedagogen gör att barnen inte tillåts prova och undersöka teknik eller andra ämnesbaserade experiment. Även barns inflytande ansågs vara bristfälligt i förskola och skola. Det saknas system för hur pedagoger ska/kan plocka upp barnens tankar och idéer för att på så vis ge barnen ett reellt inflytande på deras egen tid i verksamheten.

I Läroplanen för förskolan (lpfö98 rev 2010 s.9-10) beskrivs de bristfälliga områdena enligt följande:

Förskollärare ska ansvara för att vare barn... 
  • får sina behov respekterade och tillgodosedda och får uppleva sitt eget värde
  • att förskolan utvecklar ett demokratiskt arbetssätt där barnen aktivt deltar 
Förskolan ska sträva efter att varje barn... 
  • utvecklar sin förmåga att lyssna, reflektera, och ge uttryck för egna uppfattningar och försöker förstå perspektiv 
  •  utvecklar sin förmåga att urskilja teknik i vardagen och utforska hur enkel teknik fungerar 
 Det jag kommer att föröka utveckla i förskolan genom mitt förhållningssätt är att ändra förskolans syn på barnens inflytande. Hur? Jo, genom att försöka svara "ja" på de frågor som är genomförbara och "nej" med en efterföljande god förklaring till barnen. Enligt Anna Gunnarsson kan nämligen ett kategoriskt "nej" sänka ett barns självkänsla. Detta är en metod som kräver en god eftertanke från mig som pedagog eftersom det finns väldigt få självklara "nej" på barnens frågor men som vi pedagoger anser vara självklara på grund av bristfälliga skäl, exempelvis "såhär har vi alltid gjort och därför ska vi fortsätta med det".

Under dagen lärde jag mig en hel del om hållbar utveckling. Jag som pedagog vill dock inte gå in i en verksamhet med ett tunnelseende och tala om för barnen vad de ska säga till mamma och pappa att handla för matvaror i affären. Jag tror definitivt på en öppen diskussion eftersom ämnet är viktigt och stort, men att som pedagog gå in i en diskussion med endast ett rätt svar är enligt mig fel forum. Det handlar om att diskutera utifrån barnens tankar och idéer om ämnet. Att som vuxen förespråka endast en rätt handling kan enligt mig leda till att barnen känner sig dumma för att exempelvis deras föräldrar inte har råd att köpa ekologiska varor.

Ja, detta var lite tankar om dagen. Om du som läsare vill kommentera någonting, argumentera emot eller styrka mina egna tankegångar så är det bara att skriva en kommentar!

Referens

1 Gunnarsson, Anna Navet Campus Varberg 20151008

Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar