"Länge LEVE Filifjomperna!"
Delmoment tre är en avslutande del i aktiviteten. Min förhoppning är naturligtvis att barnen och pedagogerna fortsätter arbetet med Filifjomperna, men för mig som temaledare är detta en avslutande aktivitet. Min tanke är att jag ska skapa en stop-motion film med barnens egna Filifjomper som huvudpersoner. Genom att använda mig av ett nytt medie hoppas jag fånga de barn som kanske inte känner samma intresse för temat som vissa andra barn. Även denna aktivitet vilar på ett syfte att skapa och fantisera.I detta delmoment koncentrerar jag mig på följande riktlinjer från Läroplanen för förskolan (2010, s. 10):
utvecklar nyanserat talspråk, ordförråd och begrepp samt sin förmåga att leka med ord, berätta, uttrycka tankar, ställa frågor, argumentera och kommunicera med andra,
utvecklar intresse för bilder, texter och olika medier samt sin förmåga att använda sig av, tolka och samtala om dessa,
utvecklar sin förmåga att lyssna, reflektera och ge uttryck för egna uppfattningar
ochförsöker förstå andras perspektiv,
Brev 1, innan visning av film:
Hejsan svejsan på er där!
Det är plutten eran här!
Jag har firnulat,
och jag har klurat,
och jag har klurat,
Jag vill att ni oss ser,
För jag vill ju visa er,
För jag vill ju visa er,
Att Filifjomper är på riktigt,
det är faktiskt viktigt!
det är faktiskt viktigt!
Här kommer nu en gåta,
som ni er kan åta.
som ni er kan åta.
Ta er en titt,
på något som är vitt.
på något som är vitt.
Stort och med fyra kanter,
vad det är vet inte många tanter.
vad det är vet inte många tanter.
Den hänger på väggen och är ganska smart,
när ni gåtan löst så klicka på start!
när ni gåtan löst så klicka på start!
Efter det som ni ser,
vill jag att ni kommer på massa mer!
vill jag att ni kommer på massa mer!
För allt det som ni kommer på då,
vill vi Filifjomper prova på.
vill vi Filifjomper prova på.
Som troll, prinsar, prinsessor och drakar,
vill vi att äventyren sprakar!
vill vi att äventyren sprakar!
Så många sagor jag minns,
men inte en enda om Filifjomper det finns…
men inte en enda om Filifjomper det finns…
Snälla skriv en saga,
så ska vi inte mera klaga.
så ska vi inte mera klaga.
Var och en tar ett papper,
ritar och skriver om en Filifjomp som är tapper.
ritar och skriver om en Filifjomp som är tapper.
Kanske räddar någon från en fara,
kanske ett äventyr klarar.
kanske ett äventyr klarar.
Sätt ihop alla teckningar till en bunt,
hoppas det inte blir för tunt.
Så har vi sedan den bästa saga, hoppas det inte blir för tunt.
som kommer berättas i många dagar!
Syfte och mål med momentet
Detta delmoment fokuserar på berättande. Barnen har ett tema i klassen som handlar som sägner och sagor och det pratas mycket om hur en saga berättas av många människor och blir en sägnen. Nu vill Filifjomperna att deras historia ska bli berättad. Barnen ska få möjlighet att skapa sin egen "sägen". Syftet är att få barnen att använda sin fantasi och skapa en berättelse tillsammans på ett kreativt och givande sätt. De får fundera över hur man berättar någonting, hur man skriver ner det man vill berätta samt hur man gestaltar det man vill berätta genom illustrationer. Här hoppas jag att barnen kan använda sig av nya begrepp, utveckla sitt skriftspråk och använda sin fantasi!
Förberedelser inför momentet
Mina förberedelser kommer gå ut på att skapa en stop-motion film med barnens Filifjomper av lera. Jag vill också använda mig av de brev de skrivit till Filifjomperna i tidigare delmoment. Jag ska se till att filmen sedan är tillgänglig på skolans smartboard, samt förbereda ett eller två brev som Filifjomperna har skrivit där de berättar att de vill ha sin egen historia.
Genomförande från A till B
1. Pedagogerna delar upp klassen i sina grupper
2. Jag påminner barnen om när dom skapade Filifjomperna, kunde de då märka på något sätt att leran var magisk?
3. Jag läser Filifjompens brev
4. Vi diskuterar brevet
5. Jag sätter på filmen
6. Vi diskuterar innehållet
7. Jag läser brev nr 2
8. Barnen skriver och ritar en egen del till Filifjompernas egen bok
Avslutning av aktiviteten
Barnen kommer bli färdiga vid olika tidpunkter under momentet. Avslutet kommer ske som vid de första och andra momentet, eftersom det är en rutin som barnen är vana vid att följa.
Referens
Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket
Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar