”Inflyttningen”
Momentet ”inflyttningen” är den andra delen i en aktivitet i två delar. Detta moment är framarbetat i syfte att stimulera barnens fantasi, men också för att skapa en möjlighet för barnen att fundera över sig själva, sin identitet och hur de väljer att beskriva sig själva.
Momentet inleds med att någon har flyttat in i ett litet hus i klassrummet. Bredvid huset ligger ett brev med ett uppdrag.
Syfte och mål med momentet
Syftet med momentet är att på ett spännande sätt få
barnen att använda sin fantasi kring vem det är som har flyttat in i
klassrummet i relation till den tidigare berättelsen i del 1 av aktiviteten i
sin helhet. I moment 1 stod kreativitet och fantasi i fokus genom ett
processinriktat moment. Nu är tanken att barnen ska få möjlighet att fundera
över sig själva och sin egen identitet. I brevet som ligger utanför det lilla
huset frågar ”Fillifjompen” vilka barnen är. Fillifjompen vill att de beskriver
sig själva genom att rita och skriva. Syftet med denna frågeställning och
uppdraget är att flytta fokus från tankarna om Fillifjompen, till tankar om sig
själv. Jag vill också inta ett språkstimulerande arbetssätt där samtal, diskussion, hörförståelse samt berättande och eventuellt skrivande står i fokus för aktiviteten.
Mitt mål som aktivitetsledare är att visa intresse för det barnen vill tala om om sig själva. Jag ser momentet som en chans för mig att lära känna barnen bättre. Jag vill också uppmana barnen till att förklara sina bilder för att sedan kunna hjälpa dem att skriva om det ritade.
Målet med momentet är att beröra följande mål i Läroplanen för förskolan (LPFÖ98 rev 2010.s.10) där det framkommer att Förskolan ska sträva efter att varje barn:
Mitt mål som aktivitetsledare är att visa intresse för det barnen vill tala om om sig själva. Jag ser momentet som en chans för mig att lära känna barnen bättre. Jag vill också uppmana barnen till att förklara sina bilder för att sedan kunna hjälpa dem att skriva om det ritade.
Målet med momentet är att beröra följande mål i Läroplanen för förskolan (LPFÖ98 rev 2010.s.10) där det framkommer att Förskolan ska sträva efter att varje barn:
·
Utvecklar sin identitet och känner trygghet i den
·
Utvecklar sin skapande förmåga och sin förmåga att
förmedla upplevelser, tankar och erfarenheter i många uttrycksformer som lek,
bild, rörelse, sång, musik, dans och drama
·
Utvecklar intresse för bilder, texter, och olika
medier samt sin förmåga att använda sig av, tolka och samtala om dessa
Förberedelser inför momentet
Inför momentet ansvarar
jag som aktivitetsledare för att det lilla huset kommer på plats samt att
brevet ligger bredvid. Vidare är det jag som ansvarar för att vara förberedd
genom att vara säker på texten som ska läsas, samt ordna för att pennor och
papper finns tillgängliga.
Momentet kommer diskuteras med handledaren innan genomförandet. Vi bestämmer tillsammans vilket tillfälle som passar för genomförandet. Momentet genomförs i halvklass eller mindre beroende på verksamhetens förutsättningar. Inför momentet kommer handledaren tillfrågas att medverka och fungera som skrivhjälp när barnen ritar och berättar om sig själva.
Momentet kommer diskuteras med handledaren innan genomförandet. Vi bestämmer tillsammans vilket tillfälle som passar för genomförandet. Momentet genomförs i halvklass eller mindre beroende på verksamhetens förutsättningar. Inför momentet kommer handledaren tillfrågas att medverka och fungera som skrivhjälp när barnen ritar och berättar om sig själva.
Genomförande från A till B
1.
Barnen samlas
som vanligt i samlingsringen
2.
Marie och Lotta
delar upp klassen i de vanliga grupperna
3.
Jag visar det
lilla huset
4.
Vi pratar kort
om vem det tror det är som har flyttat in i klassrummet
5.
Jag läser brevet
som ligger bredvid huset
6.
Vi pratar om
brevet och uppdraget tillsammans
7.
Barnen hämtar
papper
8.
Jag ställer fram
pennor
9.
Barnen målar
10. Jag och handledaren hjälper till genom att skriva
11. Barnen får lägga sina ritningar på en säker plats =
vart dom vill
12. Barnen fortsätter att arbeta med något som de inte
är färdiga med i lådan
Avslutning av aktiviteten
Barnen kommer bli
färdiga vid olika tidpunkter under momentet. Avslutet kommer dock ske som vid
det första momentet, eftersom det är en rutin som barnen är vana vid att följa.
Referens Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket
Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442
Referens Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket
Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar