Idag har jag besökt två museum tillsammans med min
klasskompis Petra.
Vi valde att besöka museum i vårt närområde på grund av att det är de museum vi
kommer ha tillgång till när vi börjar arbeta. Det första museet vi besökte var
Varbergs Fästning. Till att börja med tror jag att fästningens utseende kan
locka barn att bli intresserade. Att gå genom borggården och fästningens olika
portar ger en känsla av att man tas tillbaka i tiden.
- Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin identitet och känner trygghet i den
- Förskolan ska sträva efter att varje barn känner delaktighet i sin kultur och utvecklar känsla och respekt för andra kulturer (Läroplanen för förskolan 98 rev 2010, s.9)
Om jag som pedagog skulle koppla ett besök på Varbergs
fästning till ett tema i barngruppen skulle det temat naturligtvis anpassat
efter vad barnen visade intresse för under museibesöket. De flesta teman går
att koppla till museets utställning, exempelvis: Historia, vatten, kroppen,
miljö & hållbarutveckling och bondgården mm.
För att arbeta vidare med museibesöket i förskolans verksamhet kan man som pedagog exempelvis låta barnen göra egna lerkrukor liksom de på museet. Man kan prata och diskutera kring de bilder som fotades under museibesöket. Viktigast tror jag dock är att ta vara på det som barnen visade störts intresse för under besöket och att sedan utgå från det i hur man arbetar i verksamheten.
För att arbeta vidare med museibesöket i förskolans verksamhet kan man som pedagog exempelvis låta barnen göra egna lerkrukor liksom de på museet. Man kan prata och diskutera kring de bilder som fotades under museibesöket. Viktigast tror jag dock är att ta vara på det som barnen visade störts intresse för under besöket och att sedan utgå från det i hur man arbetar i verksamheten.
Jag tror att ett besök på Varbergs fästing kan uppfylla
många mål i läroplanen, helt beroende på hur man som pedagog väljer att
strukturera upp besöket med barnen. Jag hoppas att jag som pedagog skulle kunna
ge barnen tid för diskussion och reflektion under besöket. Jag vill att barnen
ska upptäcka och fundera över vad det är de ser. Genom att inte stressa, lyssna
in varje barn och öppna upp för eftertanke och diskussion tror jag att detta
kan uppfyllas.
Ett besök på Varbergs fästning skulle kunna berör följande mål i läroplanen (obs: se ovan):
Ett besök på Varbergs fästning skulle kunna berör följande mål i läroplanen (obs: se ovan):
- Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin nyfikenhet och sin lust samt förmåga att leka och lära
- Förskolan ska sträva efter att varje barn tillägnar sig och nyanserar innebörden i begrepp, ser samband och upptäcker nya sätt att förstå sin omvärld (Läroplanen för förskolan 98 rev 2010, s.9-10)
Slutligen var miljön på museet anpassat efter barn och
mycket fanns tillgängligt på barnens nivå. Medierna varierade mellan allt ifrån
bild, text, film, ljud, skulpturer och antika föremål. Barnen får möjlighet att
använda alla sina sinnen för upptäckande under museibesöket.
Det andra museet vi besökte under gårdagen var Derome trämuséum. Här möttes vi av stora träskulpturer redan på parkeringen. När vi gick mot entrén möttes vi av ytterligare ett dussin träskulpturer som förställde allt från fåglar till människor. Vi fick också se en enorm vattenbana som jag tror hade intresserat många barn. Detta kan man som pedagog ta vara på och utveckla i förskoleverksamheten. Varför inte bygga en egen vattenbana tillsammans med barnen? Detta kan kopplas till läroplanens mål:
Referens
Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar